Σκέφτηκα λοιπόν, να δώσω μια μικρή ακτίδα φωτός μέσα στο χάος των προγραμμάτων, της λογικής του προγραμματισμού, της τέχνης του σχεδιασμού και στις δυνατότητες της πληροφορικής, μέσα από ένα άρθρο που μπορεί να είναι λίγο εκτενές αλλά πιστέψτε με,, στο τέλος η εικόνα θα είναι αρκετά πιο ελκυστική :-)
Τί είναι ο υπολογιστής? Μια συσκευή. Λίγο διαφορετική από το πλυντήριο στο σπίτι σας, αλλά με την ίδια σύνθεση περίπου. Δυστυχώς δεν έχει κάδο βέβαια αλλά έχει κυκλώματα και περιφερειακά τσιπάκια και τέτοιες ιστορίες όπως και το πλυντήριο. Λίγο αποτυχία ο συσχετισμός, αλλά, σοβαρά τώρα, σαν μηχανημα δεν έχει και πολλές δυνατότητες. Τουλάχιστον το πλυντήριο πλένει τα ρούχα μας. Σκοπός του είναι η διαχείριση της πληροφορίας, η αποθήκευση της και ο συνδυασμός της με άλλες ήδη υπάρχουσες πληροφορίες. Πως το κάνει αυτό?
Η όλη λειτουργία του βασίζεται στην ανάλυση ηλεκτρικών σημάτων στα επιμέρους κυκλώματα του. Δεν θα εμβαθύνω περισσότερο μιας και δεν μας ενδιαφέρει τόσο. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι οτι ο υπολογιστής μας απαρτίζεται από διάφορα κομμάτια που στο σύνολό τους προβάλλουν ένα αποτέλεσμα και το καθένα ξεχωριστά είναι υπεύθυνο για μια η περισσότερες εργασίες. Πχ η οθόνη είναι υπεύθυνη για την προβολή και την αλληλεπίδραση με το χρήστη. Ο σκληρός δίσκος για την αποθήκευση πληροφοριών, η μνήμη για τη προσωρινή κράτηση πληροφοριών και αποτελεσμάτων, το πληκτρολόγιο και το ποντίκι για την εισαγωγή και την κατάδειξη πληροφοριων κοκ.
Η καρδιά του υπολογιστή σας είναι ο επεξεργαστής (CPU = Central Processing Unit η ΚΜΕ = Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας). Η CPU είναι υπεύθυνη για την διαχείριση και επεξεργασία όλων των πληροφοριών του σύστήματος. Τα πάντα περνάνε απο εκείνη (εκτός από συγκεκριμένες προϋποθέσεις που δεν μας ενδιαφέρουν αυτή τη στιγμή). Πως είναι οι πληροφορίες αυτές?
10010101010101111000000111010111. Είναι ένας αριθμός. Ουσιαστικά είναι η μοναδική μορφή πληροφοριών που μπορεί να καταλάβει ο υπολογιστής σας. Στη πραγματικότητα είναι ο αριθμός 2.505.540.055 στο δεκαδικό σύστημα αριθμησης που ξέρουμε να μετράμε όλοι. Φυσικά δεν είναι το μοναδικό σύστημα αρίθμησης που υπάρχει. Συγκεκριμένα ο αριθμός 10010101010101111000000111010111 είναι το 2.505.540.055 στο δυαδικό σύστημα (βάση αριθμησης το 2) και το 955781D7 στο δεκαεξαδικό (βάση αρίθμησης το 16). Εύλογα θα ρωτήσει κανείς... Γιατί τόσες μορφές αρίθμησης? Σε τι ωφελούν όλα αυτά? Η απάντηση είναι πολύ απλή: Χώρος!! Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: Κάθε αριθμός - γράμμα - σύμβολο εχει μήκος 1 byte (συνήθως, γιατί μπορεί να έχει και 2 ανάλογα κάποιες προϋποθέσεις. Εμείς υποθέτουμε οτι οι χαρακτήρες που εξετάζουμε έχουν μήκος 1 byte). Αυτό σημαίνει 1 byte = 8 bits. Το bit είναι η μικρότερη μονάδα πληροφορίας που μπορεί να οριστεί, να διαχειριστεί και να αποθηκευτεί από τον υπολογιστή σας. Δηλαδή το byte 255 (αριθμητικά) είναι 11111111 στο δυαδικό άρα FF στο δεκαεξαδικό. (απο δω και στο εξής: Δεκαεξαδικό = Hex, Δυαδικό = bin, Δεκαδικό = dec). Βάζοντάς τα κάτω έχουμε:
Dec Bin Hex
255 11111111 FF
Τί πιάνει περισσότερο χώρο και τί λιγότερο? To Hex, όπως βλέπουμε ... ;-) Ουσιαστικά αυτή είναι και η σκοπιμότητά του. Η αριθμητική σύμπτηξη. Λιγότερο μέγεθος, λιγότερη χρησιμοποιούμενη μνήμη.
Μνήμη,, τι εννοούμε μνήμη? Κατ'αρχήν ας πάρουμε τους εαυτούς μας. Όλοι μας έχουμε εμπειρίες που θυμόμαστε, παιδικά χρόνια, καλές στιγμές, κακές στιγμές. Πράγματα που θυμόμαστε πάντα και πράγματα που ξεχνάμε. Μιλάμε δηλαδή για το διαχωρισμό της ανθρώπινης μνήμης σε συνειδητό - ασυνείδητο. Έτσι και οι υπολογιστές χρησιμοποιούν μια λιγο διαφορετική μορφή αρχιτεκτονικής που ορίζουν τις ικανότητες να θυμάται και να αποθηκεύει. Βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Ο διαχωρισμός τους είναι ως εξής:
ROM : Read Only Memory : Μνήμη μόνο για ανάγνωση. Περιέχει βοηθητικά προγράμματα ελέγχου των συσκευών του συστήματος, δίσκους, δισκέττες, CD-ROM, DVD κλπ. Συνήθως αρκετά μικρή μνήμη σε μέγεθος.
RAM : Random Access Memory: Μνήμη τυχαίας προσπέλασης. Αυτή θεωρείται ως η κύρια μνήμη οπου χρησιμοποιείται από τα προγράμματα του συστήματός σας για προσωρινή αποθήκευση δεδομένων. Μετά το πέρας της λειτουργίας του προγράμματος η μνήμη απελευθερώνεται για να αποδοθεί σε κάποιο άλλο πρόγραμμα.
Πως "παίζουμε" τώρα με όλα αυτά? Πως καθορίζουμε τη λογική των προγραμμάτων μας? Με ένα περιβάλλον ανάπτυξης (ένα άλλο πρόγραμμα δηλαδή) που σκοπό έχει να φτιάχνει προγράμματα μέσω συμβολικής "γλώσσας προγραμματισμού". Υπάρχουν πολλές στο εμπόριο, από μεγάλες εταιρείες. Άλλες τζαμπέ άλλες επί πληρωμή ... Πολύ γνωστές είναι η Microsoft Visual Basic .NET, C#, C++, Delphi, Cobol, Clipper, Java και άλλες πολλές μικρότερες και μεγαλύτερες από αυτές. Η επιλογή είναι θέμα του καθενός μας. Του τί θέλει να κάνει, πως να το κάνει, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε γλώσσας κλπ. Υπάρχουν Projects που είναι φτιαγμένα και σε περισσότερες από μια γλώσσες συνδυαστικά. Κοινώς? Τα πάντα μπορούν να γίνουν με οποιοδήποτε τρόπο. Αρκεί να έχουμε φαντασία - όραμα - υπομονή - επιμονή και όρεξη για γράψιμο!!
Πως φαίνεται ένα πρόγραμμα? Ένα μέρος ενός προγράμματος φαίνεται παρακάτω:
procedure TfrmMain.btTestClick(Sender: TObject);
var
LocalArray : TByteDynArray;
Counter : Integer;
Res : AnsiString;
begin
SetLength(LocalArray, 1);
For Counter := $0 to $FF do
begin
LocalArray[Counter-1] := Counter;
SetLength(LocalArray, Length(LocalArray)+1);
end;
SetLength(LocalArray, Length(LocalArray)-1);
Res := '';
For Counter := $0 to $FF do Res := Res + AnsiChar(LocalArray[Counter]);
mmLog.Lines.Add( Res );
end;
Το τί κάνει αυτό το πραμα? Λίγη σημασία έχει ... Αυτό που έχει σημασία είναι οτι καταλαβαίνουμε τις λέξεις και μπορούμε να διαχωρίσουμε τη σύνταξη. Πχ. For <Μεταβλητή> :=
int __Execute( const TStrings * Params, const TStrings * Vars,
const TStrings * TempVars, AnsiString * Response)
{
AnsiString datetime;
try
{
Query->SQL->Clear();
Query->SQL->Add("select getdate() 'datetime'");
Query->Open();
if(Query->Eof)
return 2;
datetime = Query->FieldByName("datetime")->AsString;
if(Params->Values["Append_Date"] == "Y")
Response->printf("%s, %s", Params->Values["Data"], datetime);
else
Response->printf("%s", Params->Values["Data"]);
}
__finally
{ Query->Close();
}
return 0;
}
Συγκεκριμένα προέρχεται από μια έκδοση της C++ που λέγεται Borland C++. Θα μπορούσα να συνεχίσω να παραθέτω τμήματα κώδικα από δεκάδες γλώσσες προγραμματισμού που υπάρχουν στο κόσμο της πληροφορικής. Το θεωρώ ανούσιο. Το να μάθει κανείς μια γλώσσα είναι το εύκολο της υπόθεσης. Το δύσκολο είναι να μπορέσει κανείς να απλουστεύσει το τρόπο σκέψης του τόσο ώστε να περιγράψει σε απλά βήματα τη λογική του τι θέλουμε ένα πρόγραμμα να κάνει περιγράφοντάς τη σκέψη μας κάνοντας χρήση της σύνταξης και των εντολών των γλωσσών προγραμματισμού.
Για να φτάσουμε όμως μέχρι εδώ, δηλαδή, την αποτύπωση της λογικής με απτές φράσεις και εντολές κατανοητές από τον άνθρωπο περάσαμε από τρικυμίες και μποφόρια, καινοτομίες και αποτυχίες. Οι υπολογιστές εξελίχθηκαν τεχνολογικά αλλά παρέμειναν τόσο ηλίθιοι όσο στα πρώτα χρόνια τους. Και εξηγούμαι: Δε καταλαβαίνουν τίποτα παραπάνω από τερααάστιες ακολουθίες από 0 και 1. Δηλαδή μεταφράσεις ψηφιακών σημάτων (όροι & κοιλάδες) σε 0 για κοιλάδες και 1 για όρη. (Τετραγωνισμένη μορφή της ημιτονοειδούς καμπύλης).Με αυτά ορίζονται τα κλεισίματα και τα ανοίγματα "διακοπτών" ωστε το 'α' να οριστεί σαν άλφα. Επειδή πλέον όλα γίνονται μέσω τρανζίστορς το άνοιγμα και το κλείσιμο των διακοπτών διαφέρει λιγάκι σε μορφή. Εσείς έχετε στο μυαλό σας οτι 1 = άνοιγμα διακόπτη, 0 = το κλείσιμό του.
Η βάση των πάντων? Μια γλώσσα που θεωρείται ως γλώσσα άμεσα κατανοητή από τον υπολογιστή,, η Assembly. Τα τσιπ των υπολογιστών, ο "επεξεργαστής" ως λεγόμενος, διαθέτει μια σειρά από εσωτερικές εντολές. Αυτές προδιαθέτουν και τις "χαμηλού επιπέδου" εντολές. Πως ορίζεται η Assembly? Δείτε,, κι αμα καταλάβετε σφυρίχτε μου κλέφτικα!!
.MODEL SMALL
.STACK 100h
.DATA
HelloWorldStr DB "Hello World$", 0Dh, 0Ah
.CODE
pusha ;Αποθήκευση καταχωρητών κατά την είσοδο (AX,BX,CX,DX,SI,BP)
mov dx, offset HelloWorldStr ;Φόρτωση μηνύματος
mov ah, 09h ;Εξυπηρέτηση 09h για εμφάνιση μηνύματος στην οθόνη
Int 21h ;Εμφάνιση
popa ;Επαναφορά καταχωρητών πριν την έξοδο
mov ah, 4Ch ;Εξυπηρέτηση 4Ch για έξοδο από το πρόγραμμα
Int 21h ;Εκτέλεση εξόδου
Καλούλιιι??! Αναμφισβήτητα! Το θέμα είναι οτι αν μέχρι σήμερα,, γράφαμε έτσι θα βρισκόμασταν ακόμα στο 1985,, τεχνολογικά πάντα. Άσε που κώδικα θα έγραφαν το 1/100 των ήδη υπάρχοντων προγραμματιστών στο πλανήτη. Χάλια ... Στη προκειμένη περίπτωση το συγκεκριμένο προγραμματάκι εμφανίζει στην οθόνη απλώς ένα μήνυμα: "Hello World".
Για να γίνει κανείς προγραμματιστής,,, δε χρειάζεται πολλά πράγματα. Διάβασμα, ενασχόληση, μεράκι και σκληρή δουλειά. Ότι δηλαδή θα χρειαζόταν σε οτιδήποτε άλλο με το οποίο θα θέλαμε να καταπιαστούμε. Το κακό είναι οτι η τεχνολογία προχωράει,, και μαζί πρέπει να προχωράμε και όλοι εμείς που δραστηριοποιούμαστε σε αυτό το τομέα. Κατα τα άλλα,, τα Bachelors, Masters και λοιπά κωλό-χαρτα δεν κάνουν το προγραμματιστή. Αλλά η σκληρή δουλειά και η αγάπη για το αντικείμενο. Στα χρόνια που έχω μέσα σε αυτό το αντικείμενο, είδα καλούς επαγγελματίες χωρίς ουτε κάν χαρτί πανεπιστημιακού επιπέδου, (ΙΙΕΚ δηλαδή), να βάζουν κάτω Πολυτεχνειάδες με πουλάδες και αστέρια που φυσικά κώδικα γράψανε μόνο στη σχολή και την είδανε Bill Gates μέσα σε μια νύχτα αφού πήραν το πτυχίο τους. Όπως φυσικά και πραγματικούς επαγγελματίες και επιστήμονες να ξαναεφεύρουν το τροχό επειδή και μόνο ο τροχός που υπήρχε στο εμπόριο δεν τους άρεσε! Με ένα laptop και λίγο καφέ, δηλαδή, να φτιάχνουν τεχνολογικά διαμάντια!!
Πως αποθηκεύονται οι πληροφορίες? Σε αρχεία, καταλόγους, μέσα σε άλλους καταλόγους και πάει λέγοντας!! Η έννοια της πληροφορίες μέσα στα αρχεία διαχωρίζεται σε κείμενο (text) και δυαδικά δεδομένα (binary data). Τα αρχεία κειμένου συνήθως περιέχουν δεδομένα που μπορούν να διαβαστούν από τον άνθρωπο άμεσα. Τα δυαδικά αρχεία περιέχουν, συνήθως, μεγάλες σειρές από περίεργα σύμβολα, που φυσικά νόημα δε βγαίνει με τίποτα!! Κι όμως!! ;-)
Ας πάρουμε 2 περιπτώσεις. Ας υποθέσουμε οτι θέλουμε να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα που να διαβάζει ένα αρχείο κειμένου που ονομάζεται TestImport.txt και να το εμφανίζει στην οθόνη. Κάθε γραμμή περιέχει συγκεκριμένα στοιχειά: Πχ
000001$ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ$210 9999999$ΤΡΟΠΟΛΙΤΣΑΣ 44-100$ΚΑΤΩΧΩΡΙ
Διακρίνουμε 5 πεδία με διάφορες πληροφορίες που διαχωρίζονται με το χαρακτήρα '$'. Πάμε να το σπάσουμε και να εμφανίσουμε τα δεδομένα σε μια οθόνη:
Procedure ReadLine();
var
InputFile : TextFile;
Line : String;
Broker : TStringList;
Counter : Integer;
begin
Assign(InputFile, 'c:\TestImport.txt'); //Προετοιμασία δείκτη αρχείου
Reset(InputFile); //Ανοιγμα αρχείου
Broker := TStringList.Create; //Δημιουργία λίστα σπασίματος πεδίων '$'
While Not Eof(InputFile) do //Για κάθε γραμμή μέχρι τέλος του αρχείου
begin
ReadLn(Line, InputFile); //Διάβασμα γραμμής αρχείου
Broker.Text := AnsiReplaceStr(Line, '$', #10); //Σπάσιμο πεδίων
For Counter := 0 to Broker.Count -1 do //Εμφάνιση στην οθόνη όλων των πεδίων
WriteLn(Broker[Counter]);
end;
CloseFile(InputFile); //Κλείσιμο αρχείου
End; //Τελος διαδικασίας
Το αποτέλεσμα φαίνεται παρακάτω όπως θα φαίνεται στην οθόνη:
000001
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
210 9999999
ΤΡΟΠΟΛΙΤΣΑΣ 44-100
ΚΑΤΩΧΩΡΙ
Αυτού του τύπου τα αρχεία λέγονται CSV (Comma Separated Values). Οι τιμές δηλαδή χωρίζονται με comma ή κάποιον αντίστοιχο χαρακτήρα που έχει το ρόλο του νοητού διαχωρισμού των τιμών κάθε γραμμής του αρχείου. Υπάρχουν και τα λεγόμενα Fixed Width όπου το μέγεθος είναι δεδομένο για κάθε πεδίο και σταθερό ότι και να γίνει. Το αρχείο θα γινόταν ως εξής:
000001ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ210 9999999ΤΡΟΠΟΛΙΤΣΑΣ 44-100ΚΑΤΩΧΩΡΙ
Για να το διαβάσουμε θα μας έδιναν προδιαγραφές ανάγνωσης. Δηλαδή ποιό πεδίο ξεκινά από ποιά θέση και για τι μέγεθος. πχ:
Πεδίο εκκίνηση μήκος
-----------------------------------------------------
Κωδικός 1 6
Ονοματεπώνυμο 7 21
Τηλέφωνο 22 11
Διεύθυνση 39 18
Περιοχή/Πόλη 57 8
Τροποποιώντας τον κώδικα λίγο παραπάνω, θα λάβουμε ακριβώς τα ίδια πράγματα.
Αντίστοιχα για τα αρχεία δυαδικών δεδομένων (binary files), συμβαίνει περίπου το ίδιο με μια μικρή διαφοροποίηση: Οτι έχουμε ήδη έτοιμη μια δομή που οριοθετεί την ανάγνωση και το γράψιμο της κάθε εγγραφής μέσα στο αρχείο. Και εξηγούμαι: Γνωρίζουμε από το πινακάκι πιο πάνω τα μεγέθη των δεδομένων προς διάβασμα. Πόσο μήκος σε χαρακτήρες έχει ο κωδικός, το ονοματεπώνυμο κλπ. Έτσι αποτυπώνουμε το πινακάκι αυτό σε μια μορφή "σφραγίδας" και παίζουμε επάνω της:
Type
RecordStruct = Record
Code : String[06];
FullName : String[21];
Phone : String[11];
Address : String[18];
Area : String[08];
End;
Ωραία πράματα!! Τί έχουμε εδώ? Μια χαρτογράφηση της εγγραφής με αυτά τα στοιχεία που γνωρίζουμε οτι περιέχονται ανα εγγραφή. Δηλαδή σε κάθε γραμμή του αρχείου. Αυτό βοηθάει τα πράγματα αρκετά. Γιατί? Γιατί δεν είμαστε υποχρεωμένοι να υπολογίσουμε το μήκος διαβάσματος από κάθε νοητή γραμμή του αρχείου (γιατί ουσιαστικά δεν υπάρχει πλέον γραμμή μιας και είναι δυαδικά δεδομένα). Πάμε να τα τσιμπήσουμε:
Type
RecordStruct = Record
Code : String[06];
FullName : String[21];
Phone : String[11];
Address : String[18];
Area : String[08];
End;
Procedure ReadBinaryData()
var
RecordItem : RecordStruct;
DataFile : File Of RecordStruct;
begin
AssignFile(DataFile, 'c:\TestImport.dat');
Reset(DataFile);
.
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου